11 september 2012

Pasta med citron-sparris


Sitter och kikar runt efter smidiga och goda recept.
Behöver lite inspiration till min matlagning här hemma!
Hittade detta recept på pasta med cantadou-sås och citron-sparris som ska prov-lagas i veckan!


INGREDIENSER

4 portioner pasta, t ex tagliatelle

Cantadousås
2
 dl mellangrädde 
125 g Cantadou eller annan färskost med örter och vitlök 
salt peppar

Citronsparris
knippen grön sparris
25 g
 smör, rumsvarmt
msk
 pressad citron samt rivet skal av 1/2 citron


Värm grädden på medelvärme i en kastrull. Lägg i osten och låt smälta ner. Smaka av med salt och peppar.Skölj och ansa sparrisen, dela i två delar.Blanda smöret med citronsaft och -skal, samt salt och peppar.Hetta upp en stekpanna och stek sparrisen nätt och jämnt mjuk i smöret, vänta med knopparna till sist.Koka pastan enligt anvisning på paketet. Häll av i durkslag.


Har ni tips på något gott som passar lika bra till vardags som helgmyset?
Dela gärna med er!




MÅNGA KRAMAR 


2 kommentarer:

Natte sa...

Låter otroligt gott. Älskar pasta såser! Här kommer mitt lilla tips som säkert är hel svårt att förstå med mitt skrivsätt ;)

Jag brukar göra en pasta med citronsås, sparris och chiliräkor. Man steker räkorna med chili, olja och vitlök. Sparrisen delas och kokas de sista min tillsammans med pastan så det blandas.

Såsen gör man genom att blanda grädde, citron, vitt vin, salt och lite peppar, det ska värmas.

Lägger pastan i en skål och räkorna över det sist på med såsen! Brukar även göra på känn med philadelphias vitlök och örter, men med andra ingridienser, Simon hurrar när det är pastasås här hemma ;) Nu ska ju jag vara lite nyttigare men det får nog bli nått sånt i helgen! :)

Tanja sa...

Jag brukar göra en med lax! Tar vanlig laxfile faktiskt, och gör bitar av den, steker och sen har jag i en phiadelphiaburk och lite grädde. Sen citron bara :) självkalrt kryddar jag med salt och peppar, har även i lite vitlök ibland, men den är jätte god och otroligt enkel också, tar ca 15min max. :)